افزایش دهنده های طبیعی تستسترون ادعا می کنند که با تحریک بدن ، باعث می شوند تستسترون بیشتری برای رشد عضلات تولید شود . در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم .
با افزایش سن تغییرات زیادی در بدن رخ می دهد . از جمله تغییرات در قدرت بدنی و توده عضلات . در واقع کاهش تستسترون در بدن مردان باعث این اتفاق می شود . معمولا مردان بعد از ۳۰ سالگی کاهش تستسترون را تجربه خواهند کرد .
تستسترون هورمون اصلی در افزایش عضلات ، قدرت بدنی و میل جنسی است . پس تعجبی ندارد که تحقیقات زیادی برای افزایش تستسترون انجام گرفته باشد .
افزایش دهنده های تستسترون مجموعه از مکمل ها هستند که با هدف افزایش طبیعی سطح تستسترون بدن تولید شده اند . آن ها می توانند مستقیما بر روی افزایش تستسترون کار کنند یا با جلوگیری از عملکرد هورمون هایی که تستسترون را به استروژن تبدیل می کنند ، موثر واقع شوند . در نهایت ، این مکمل ها به ریکاوری سریع تر و ساخت عضلاتی بزرگتر و قوی تر کمک می کنند .

۴ ماده افزایش دهنده سطح تستسترون

قطعا تا به حال متوجه تعداد زیادی از موادی که بر روی تستسترون تاثیر می گذارند شده اید . اگر به دنبال بهترین نتیجه هستید ، باید بدانید که کدام ماده بیشترین میزان و کدام ماده کمترین میزان تاثیر بر روی تستسترون را دارد . در اینجا به ۴ ماده که بیشترین تاثیر را دارند اشاره می کنیم .

 دی اسپارتیک اسید ( DAA )

آمینو اسیدی است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود که در بیضه موجود است و به عنوان یک پیام بر بین مغز و بیضه عمل می کند و کلسترول را به تستسترون تبدیل می کند . در واقع مکمل های دارای D-AA سطح تستسترون را افزایش می دهند . دانشمندان ایتالیایی به این نکته پی بردند که فردی که روزانه ۳ گرم D-AA برای ۱۲ روز مصرف کرده بود نزدیک به ۴۲ % افزایش در سطح تستسترون داشته است . محققان همچنین اعلام کردند که گروه D-AA نسبت محصولات دیگر ۲۲ % تستسترون بیشتری بعد از ۳ روز از قطع مصرف مکمل ها داشته اند . اما در تحقیق دیگری محققان اعلام داشتند افزایشی در سطح تستسترون با مصرف ۳ گرم D-AA در ۲۸ روز دیده نشده .
چرا این تفاوت دیده شد ؟ اختلاف به دلیل شرایط ابتدایی تمرین و سطح تستسترون اولیه افراد بود . تحقیقات بسیاری امروزه نشانگر این هستند که ماده D-AA یکی از مواد بسیار موثر در افزایش تستسترون است . بویژه برای آقایانی که به طور طبیعی با افزایش سن سطح تستسترون آن ها کاهش می یابد .

تریبولوس ترستریس

تریبولوس ترستریس باعث ارتقا هورمون جسم زرد تخم دان می شود و در نتیجه بیضه ها را برای تولید بیشتر تستسترون تحریک می کند . این گیاه نه تنها به افزایش توده عضلانی شما کمک می کند ، بلکه در روابط جنسی نیز اثربخش است . تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل های شامل تریبولوس باعث افزایش سطح تستسترون می شود .

 شنبلیله

این گیاه در هند کاشت می شود . شنبلیله دارای خاصیت آنابولیک است . در طی آزمایشی که در یکی از دانشگاه های تگزاس انجام شد ، میزان اثرگذاری شنبلیله بر روی قدرت و عملکرد در تمرینات استقامتی سنجیده شد . در طی ۴ هفته اول هر دو گروه ، هم گروهی که از مکمل های شنبلیله استفاده کرده بود و هم گروه دیگر که از مکمل های متفرقه استفاده کرده بودند ، افزایش قدرت داشتند . اما در طی ۸ هفته بعد فقط گروه مصرف کننده مکمل های شنبلیله افزایش قدرت داشتند و همچنین تنها گروه مکمل های شنیلیله افزایش عضلات خشک را داشتند .

 ZMA

ZMA یک ماده تنها نیست ، بلکه ترکیبی از زینک ، منیزیم و ویتامین B6 است . نام آشنایی که بر روی بسیاری از مکمل ها از جمله مکمل های کمک به خواب و افزایش تستسترون دیده می شود . اغلب برای ریکاوری بهتر استفاده می شود تا بدن در طی یک خواب عمیق به سطح های عمیق تری از REM برسد . ZMA باعث افزایش قدرت عضلات و حتی افزایش هورمون ها می شود .
معمولا ورزشکاران از کمبود زینک و منیزیم رنج می برند . کمبود این مواد به آنابولیک ضعیف ، اختلال در سیستم ایمنی بدن و افزایش کورتیزول می انجامد که در نتیجه سبب کاهش قدرت و عملکرد در تمارین می شود .
در طی یک تحقیق انجام شده ، گروهی که مصرف ۷ هفته ZMA را داشته است ، نزدیک به ۳۰% افزایش تستسترون نسبت به گروهی که مکمل های متفرقه استفاده کرده ، داشته است . همچنین افزایش ۱۱٫۶ درصدی قدرت در گروه ZMA قابل توجه است .