کم کاری تیروئید بیماری است که در آن بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید ایجاد نمی کند. هورمون های تیروئید به کنترل رشد، ترمیم سلول و متابولیسم بدن کمک می کنند. در نتیجه، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است در بسیاری از موارد احساس خستگی، ریزش مو، افزایش وزن و احساس سرما کنند. غذاها به تنهایی کم کاری تیروئید را درمان نمی کنند؛ اما با این حال، ترکیبی از مواد مغذی و دارویی مناسب می تواند به بازیابی عملکرد تیروئید کمک کرده و علائم شما را به حداقل برساند. در این مطلب بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید، غذاهایی که باید بخورید و غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید را آورده ایم.

بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید، غذاهایی که باید بخورید

کدام مواد مغذی مهم هستند؟

چندین ماده مغذی برای سلامت مطلوب تیروئید مهم هستند.

1- ید

ید، یک ماده معدنی ضروری است که برای تولید هورمون های تیروئید مورد نیاز است. بنابراین، افرادی که دچار کمبود ید هستند ممکن است در معرض کم کاری تیروئید باشند. کمبود ید بسیار شایع است و تقریباً یک سوم جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

اگر کمبود ید دارید، در نظر داشته باشید، نمک غذایی یددار به وعده های غذایی خود اضافه کنید یا غذاهای غنی از ید مانند جلبک دریایی، ماهی، لبنیات و تخم مرغ بیشتر بخورید. مکمل های ید غیرضروری هستند، زیرا می توانید مقدار زیادی ید از رژیم خود دریافت کنید. برخی مطالعات همچنین نشان داده اند که دریافت بیش از حد این ماده معدنی ممکن است به غده تیروئید آسیب برساند.

2- سلنیوم

سلنیوم به “فعال سازی” هورمونهای تیروئید کمک می کند تا بتواند توسط بدن استفاده شود. این ماده معدنی ضروری همچنین دارای مزایای آنتی اکسیدانی است، به این معنی که ممکن است از غده تیروئید در برابر آسیب مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت کند. افزودن غذاهای غنی از سلنیوم به رژیم غذایی راهی عالی برای افزایش سطح سلنیوم است. مواد غذایی شامل آجیل، تن ماهی، ساردین، ​​تخم مرغ و حبوبات دارای سلنیوم هستند.

با این حال، از مصرف مکمل سلنیوم خودداری کنید، مگر اینکه توسط ارائه دهنده خدمات بهداشتی توصیه شده باشد. مکمل ها دوزهای زیادی را ارائه می دهند و سلنیوم ممکن است در مقادیر زیادی سمی باشد.

3- روی

مانند سلنیوم، روی به بدن کمک می کند تا هورمون های تیروئید را “فعال” کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که روی ممکن است به بدن در تنظیم TSH ، هورمونی که به غده تیروئید می گوید هورمون های تیروئید را آزاد کند، کمک کند. کمبود روی در کشورهای پیشرفته نادر است، زیرا روی در مواد غذایی فراوان است. با این وجود، اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید، باید بیشتر از غذاهای حاوی روی مانند صدف، گوشت گاو و مرغ استفاده کنید.

غذاهایی که باید بخورید

گزینه های غذایی زیادی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید وجود دارد، از جمله:

  • تخم مرغ: زیرا مقدار زیادی از ید و سلنیوم آن در زرده وجود دارد، در حالی که سفیده ها پر از پروتئین هستند.
  • گوشت: تمام گوشت ها، از جمله گوشت بره، گوشت گاو، مرغ و غیره
  • ماهی: همه غذاهای دریایی، از جمله ماهی قزل آلا، ماهی تن، میگو و غیره
  • سبزیجات: همه سبزیجات برای خوردن
  • میوه ها: از جمله توت، موز، پرتقال، گوجه فرنگی و غیره
  • دانه ها و دانه های بدون گلوتن: برنج، گندم سیاه، کینوا، دانه های چیا و دانه های کتان
  • لبنیات: کلیه محصولات لبن ، از جمله شیر، پنیر، ماست و غیره
  • نوشیدنی ها: آب و سایر نوشیدنی های غیر کافئین دار

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه ها و گوشت های بدون چربی داشته باشند. کالری کمی دارند و بسیار سیر کننده هستند، که ممکن است از افزایش وزن جلوگیری کند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

خوشبختانه، در صورت کم کاری تیروئید، لازم نیست از بسیاری از غذاها پرهیز کنید. با این حال، غذاهایی که حاوی گواترژن هستند باید به میزان متوسط ​​خورده و به صورت ایده آل پخته شوند. همچنین باید از خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده خودداری کنید، زیرا آنها معمولاً کالری زیادی دارند. در صورت کم کاری تیروئید این مسئله می تواند مشکل ساز شود، زیرا ممکن است به راحتی وزن خود را افزایش دهید.

در اینجا لیستی از غذاها و مکمل هایی که باید از آنها اجتناب کنید آورده شده است:

  •  انواع مختلف غذاهای کاملاً فرآوری شده: هات داگ، کیک، کلوچه و غیره
  • مکمل ها: مصرف کافی سلنیوم و ید برای سلامت تیروئید ضروری است، اما مصرف بیش از حد هر یک از آنها ممکن است باعث آسیب شود.
  • سبزیجات: کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج، کلم و غیره
  • میوه های خاص: هلو، گلابی و توت فرنگی
  • نوشیدنی ها: قهوه، چای سبز، این نوشیدنی ها ممکن است غده تیروئید شما را تحریک کنند.