بسیاری از افراد فکر می کنند که خانم های باردار برای دو نفر باید غذا بخورند در نتیجه دوبرابر حالت طبیعی. این امر اما درست نیست!بسیار مهم تر از ان تغذیه سالم با میوه ها و سبزیجات تازه ، ماهی ، شیر ، محصولات لبنی و چربی های با کیفیت بالا است. بسیار نوشیدنی استفاده کنید بهتر است اب و یا چای شیرین نشده استفاده شود. هیچگونه رژیم غذایی نگیرید ، روزه نگیرید حتی به دلایل مذهبی. رژیم و روزه برای افراد باردار مضر است. اما به واقع در دوران بارداری چه غذاهایی را باید مصرف کرد؟

 

کپسول پرگنافم مارینوکس بهترین مکمل برای خانم هایی است که در دوران بارداری به سر می برند.

 

در دوران بارداری چه غذاهایی را باید مصرف کرد؟

 

نکته مهم برای رشد سالم فرزند شما این است:

اسید فولیک: در اسفناج ، بروکلی ، زرده تخم مرغ، گوجه ، موز
اهن: در گوشت ، فلفل سیاه ، دارچین، جعفری ، لوبیا ، نخود ، عدس ، کنجد ، ذرت و خشکبار
ید: از غذاهای حاوی ید استفاده کنید!
کلسیم: در شیر ، محصولات لبنی ، کلم ، گل کلم ، تره فرنگی ، فنل
تمامی سوالات خود را با پزشک تان مطرح کنید و سایر اطلاعات را مطالعه کنید:

سوالات متداول در دوران بارداری

اطلاعات کوتاه در خصوص جدول مواد غذایی برای زنان باردار
مواد غذایی مضر و منع در دوران بارداری
در دوران بارداری ،تمامی بدن خانم ها دچار تغییر می شود. سیستم ایمنی ، قدرت دفاعی ، ضعیف می شود. از این رو عفونت در این زمان اغلب پیچیده تر از زمان های دیگر روی می دهد و می تواند سلامت مادر و فرزند متولد نشده را به خطر اندازد.

از این رو پیشگیری کنید به طوریکه در هنگام پخت و پز و غذاخوردن دو نکته زیرر ا رعایت کنید:

در هنگام اماده سازی و بسته بندی و نگهداری مواد غذایی با احتیاط زیاد بهداشت را راعایت کنید.
از مواد غذایی مضر نامبرده پرهیز کنید.
از جمله مواد غذایی مضر عبارتند از:

شیر خام ، محصولات لبنی خام
ازمصرف شیر خام پرهیز کنید و یا ان را از قبل بجوشانید.
از محصولات لبنی با منشا شیر خام پرهیز کنید. برروی محصولات مشخصه «تولید شده با شیر خام» درج شده است.
در هنگام مصرف پنیر ، پوسته ان را جداکنید و از پتیر فرآوری شده مانند و یا پنیر های نرم مانند کاممبرت استفاده نکنید.

گوشت ، ماهی و تخم مرغ
توجه! از مصرف ماهی های پر چرب مانند ماهی تن ، ماهی هالیبوت ، اره ماهی ، خودداری کنید. این ماهی ها اغلب آلوده به فلزات سنگین هستند.
فلزات سنگین در اندام های داخلی نیز نفوذ می کنند. در نتیجه باید از مصرف اندام های داخلی ابزیان نیز خودداری کرد.

از مصرف ماهی و غذاهای دریایی خام و نیمه خام همچنین سوشی ، صدف و موارد مشابه خودداری شود.
از مصرف ماهی دودی شده و در ترشی خوابانده شده مانند ماهی آزاد دودی و لاکس خودداری کنید.

گوشت ، سوسیس و تخم مرغی که خام و یا نپخته است را نخورید. برای مثال کارپاچیو، بیف ، استیک خام ، مدیوم ، سالامی ، سوسیس های دودی ، ژامبون خام ، گوشت دودی ، بیکن ، تخم مرغ آب پز عسلی، غذاها با تخم مرغ خام ، مانند تیرامیسو خانگی و موارد مشابه.

نوشیدنی ها
از مصرف الکل و نیکوتین اجتناب کنید. تاکنون هیچ مطالعه علمی ثابت نکرده است که میزان کم الکل در دوران بارداری بی خطر است. از این رو کاملا از مصرف الکل پرهیز کنید. توجه کنید که غذاها ، شیرینی ها ، سس ها نیز می توانند حاوی الکل باشند.

برای احتیاط تنها میزان کمی از نوشیدنی های کافئین دار مصرف کنید. حداکثر 2-3 فنجان قهوه و یا 4 فنجان چای سبز و یا سیاه مجاز است. توجه: چای سرد ، نوشیدنی کولا ، قهوه سرد ، نوشیدنی انرژی زا و موارد مشابه نیز می توانند حاوی کافئین باشند.

برای احتیاط از آب میوه های تازه و حرارت ندیده از میوه و سبزیجات در آب میوه گیری ها و رستوران ها استفاده کنید.

از نوشیدنی ها حاوی کینین(گنه گنه ) مانند آب تونیک (نوشابه گازدار حاوی عصاره تلخ جوهر گنه گنه)، لیمو تلخ و موارد مشابه اجتناب کنید.

مواد اعتیاد آور
در دوران بارداری از مصرف هر گونه الکل ، سیگا و مواد مخدر پرهیز کنید!

الکل

در دوران بارداری الکل ننوشید! حتی مقدار کم می تواند به نوزاد متولد نشده در طی زمان آسیب برساند. الکل مانند سم برروی اعصاب و مغز اثر می گذارد از این رو یکی از دلایل اصلی تولد ناقص کودکان است.

سیگار کشیدن

در دوران بارداری سیگار نکشید و از حضور در مکان هایی که دود سیگار وجود دارد نیز اجتناب کنید. سیگارها حاوی نیکوتین و تقریبا 5000 ماده شیمیایی هستند. تمامی این مواد می توانند موجب صدمات شدید به جنین شوند. در مواردی که زنان باردار سیگار استعمال می کنند منجر به نقص در تولد یا تولد زودرس می شود. کودکانی که مادران انها سیگار می کشند اغلب دچار آسم ، الرژی ، التهاب ریه ، برونشیت و سایر بیماری ها می باشند. همچنین خطر مرگ ناگهانی کودک نیز زیاد است.

داروها
برخی داروها برای افراد باردار و جنین شان خطرناک می باشند. در صورتی که باید دارویی را به طور منظم استفاده کنید حتما به پزشک تان اطلاع دهید که باردار می باشید. همچجنین زمانی که بیمار هستید و دارو باید مصرف کنید، به پزشک تان در رابطه با بارداری تان اطلاع بدهید. همچنین در داروخانه بگویید که شما باردار هستید در صورتی که می خواهید انجا دارو خریداری کنید.