مولتی ویتامین و مینرال

مولتی ویتامین چیست؟

مولتی ویتامین و مینرال ها طرفداران بسیار زیادی در بین مردم دارند و می توانند اکثر نیاز روزانه ی بدن را که با غذا رفع نمی شوند را رفع کنند.این نوع محصولات مخصوص همه ی افراد می باشد و استفاده از آن بین زنان باردار و شیرده،ورزشکاران،افراد رو به پیری و ضعیف در سیستم ایمنی بسیار بیشتر است.معمولاً قرص مولتی ویتامین در حدود 13 ویتامین و 16 ماده معدنی تشکیل شده اند که برای سلامت انسان ضروری می باشد و برای تولید مثل، تعمیر و نگهداری، رشد و تنظیم فرآیندهای بدن بسیار مهم هستند.

انواع مواتی ویتامین و مینرال:

 

مولتی ویتامین جوشان:

مولتی ویتامین قرص جوشان یکی از انواع مولتی ویتامین ها می باشد.این نوع مولتی ویتامین بخاطر حل شدن در آب بسیار پرطرفدار مخصوصا میان ورزشکاران است.

مولتی ویتامین خارجی:

شرکت های مختلفی مولتی ویتامین و مینرال تولید می کنند که از میان برند های خارجی مولتی ویتامین فارماتون (Pharmaton) ،آلفا ویتامینز (ALFA VITAMINS) ویتابیوتیکس (Vitabiotics) که شامل سه نوع مولتی ویتامین تفکیک شده برای آقایان با نام ول من (Well Man) برای بانوان ول وومن (Well Women) و برای ورزشکاران ( WellMan Sport) می باشد.همچنین مولتی ویتامین یوروویتال (Eurho Vital)،دی ویت (Day-Vit) و هیر ویت (HairVit) شرکت هلث اید (Health Aid) و مولتی ویتامین شرکت اوپتیموم نوتریشن (ON) که دارای دو نوع اپتی من (OptiMen) و اپتی وومن (OptiWomen) می باشد، از معروف ترین مولتی ویتامین های خارجی می باشند.

بهترین مولتی ویتامین برای ریزش مو:

کمبود آهن یکی از علل ریزش مو به شمار می آید.فقر آهن با کمبود بعضی از ویتامین ها دست در دست هم داده و منجر به ریزش مو می شوند.در مولتی ویتامین هایی که برای ریزش مو هستند  آهن،بیوتین و ویتامین های گروه B به مقدار زیاد وجود دارد.

شرکت ویتابیوتیکس برای اولین بار یک محصول مخصوص جلوگیری از ریزش مو جداگانه برای مردان با نام هیر فولیک من (HairFolic Man) و بانوان با نام هیر فولیک وومن (HairFolic Women) را روانه ی بازار کرد که با محبوبیت زیادی روبه رو شد.از دیگر محصولات شرکت ویتابیوتیکس که مخصوص ریزش مو تولید شد می توان به پرفکتیل (Perfectil) اشاره کرد.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین و مینرال:

برخی از مولتی ویتامین ها را با معده خالی مصرف کنیم بهتر است ولی برخی دیگر را باید با غذا مصرف کنیم چون اگر در مولتی ویتامین A  و D وجود داشته باشد ، جذب آن به همراه ترشح شیره گوارش در صفرا بهتر صورت می گیرد ولی اگر حاوی مینرالی مثل آهن باشد ، برخی موارد بر روی جذب آهن تاثیر می گذارند و موجب می شود که مقدار جذب آن کم شود.

به عنوان مثال اگر مولتی ویتامین مینرالی که دارای اهن است با غذا به صورت همزمان مصرف گردد ، فیبرهای موجود در غذاهای فیبردار یا کلسیم موجود در ماست و شیر می تواند تا حدودی بر جذب آن اثرگذار باشد.این مورد ها عوارض مولتی ویتامین نیستند بلکه با رعایت کردن درست می توان از فواید مولتی ویتامین ها بهره برد. جذب مولتی ویتامنی های که دارای روی یا زینک می باشند هم تحت تاثیر همین موارد می باشد. پس بهتر است مصرف مولتی ویتامین یا مولتی ویتامین مینرال بعد از صرف غذا باشد.

مولتی ویتامین چاق کننده است؟

واقعیت این است که بسیاری از مولتی‌ ویتامین‌ها ممکن است با هدف افزایش وزن در افرادی که کم وزن هستند یا به هر دلیل نیاز به افزایش وزن دارند به افراد توصیه شوند. اما این تأثیر افزایش وزن و افزایش اشتها فقط در افراد کم وزن ایجاد می‌شود نه افرادی که دچار چاقی و اضافه‌وزن‌اند.

بسیاری از افرادی که دچار اضافه‌وزن‌ هستند مصرف آن را قطع می‌کنند و این اقدام هیچ تأثیری بر وزن آن‌ها نخواهد داشت و تنها بدن خود را از مزایای مولتی ویتامین که دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی است محروم می‌کنند.مولتی‌ویتامین‌ها باعث افزایش وزن نمی‌شوند. در حقیقت مصرف مولتی‌ویتامین در افراد دچار اضافه‌وزن باعث کاهش وزن هم می‌شود.