در این که شیر مادر کامل ترین غذا برای کودک است هیچ شکی نیست اما گاهی به دلایل مختلف،مادران وقت شیر دهی به کودک را پیدا نمی کنند یا کودک به دلایلی شیر مادر را پس میزند،در این شرایط بهترین گرینه شیر خشک می باشد

شیر خشک چیست؟

شیرخشک نوزاد از شیر گاو فرآوری شده به دست می آید و  مواد دیگری مانند ویتامینها، اسیدهای چرب و پروبیوتیکها که کربوهیدراتهایی که رشد باکتریهای خوب را در سیستم گوارش تحریک میکنند به آن اضافه می شود.

انواع شیر خشک:

شیرخشک برای چاقی و وزن گیری:

شما می توانید خیلی آسان و بی دردسر با شیرخشک صورت خود را تو پر و چاق کنید. پودر شیر قوی تر و موثر تر از شیر مایع است.

شیرخشک و نشاسته و آرد برنج را با هم ترکیب کنید و قبل از خواب دو قاشق غذاخوری از آن میل کنید.این مخلوط به چاقی صورت و پف دار شدن آن کمک می کند.

همچنین می توانید صبح ها ناشتا مقداری شیرخشک را به صورت پودر یا مخلوط بسیاری غلیظی از آب و شیر خشک بخورید.

همچنین می توانید روغن زیتون و شیرخشک را باهم مخلوط کرده و از آن برای خودتان ماسک گیاهی درست کنید و علاوه برای چاقی صورت،لایه برداری هم کنید.

شیر خشک برای بزرگسالان:

اگر به دنبال خرید شیرخشک مناسب برای بزرگسالان هستید  انتخاب بهترین شیر خشک برای بزرگسالان آسان نیست چون با مارک های متفاوتی رو به رو خواهید شد.چند نمونه ار بهترین مارک های شیر خشک برای بزرگسالان،شیرخشک نیدو (Nido) شرکت نستله (Nestle)،شیرخشک کامل شش و شش شرکت پرسا می باشد.

شیر خشک برای بدنسازی:

در گذشته ی نه چندان دور که مکمل های تناسب اندام به این گستردگی وجود نداشتند،ورزشکاران مخصوصا بدنسازان از شیرخشک در رژیم غذایی خود بابت افزایش وزن و حجم عضلانی استفاده می کردند ولی امروزه کمتر کسی از شیرخشک برای افزایش وزن در بدنسازی استفاده می کند.

خواص،عوارض وحساسیت به شیر خشک برای نوزادان:

شیرخشک‌های آنتی‌رفلاکس (AR):

آنتی‌رفلاکس‌ها برای نوزادان مبتلا به رفلاکس مناسب هستند و قیمت‌شان معمولا کمی از شیرخشک‌های معمولی بالاتر است

شیرخشک‌های هایپوآلرژنیک یا (HA):

در این شیرها پروتئین‌های موجود در شیر گاو را هیدرولیزکرده و کار هضم را برای شیرخوار راحت می‌کنند. این شیرها برای شیرخوارانی با دستگاه گوارش خیلی حساس مناسب هستند. باتوجه به اینکه درصد قابل توجهی از نوزادانی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، با شیرهای پایه سویا هم به مشکل می‌خورند، استفاده از این نوع شیرخشک‌ها رایج و عاقلانه است.

شیر خشک تا چند ساعت خراب نمیشه؟

شیر خشک باقی مانده در ته بطری را حتما دور بریزید.شیر آماده مصرف را بلافاصله بعد از باز کردن داخل یخچال قرار داده و در عرض 48 ساعت مصرف کنید. اگر شیر خشک را با آب مخلوط کرده‌اید می‌توانید آن را تا 24 ساعت داخل یخچال نگهداری کنید.حتما اگر شیر بیشتر از دو ساعت بیرون مانده است آن را دور بریزید.  شیر سینه مادر را میتوانید تا 7 روز در یخچال نگهداری کنید یا اینکه فریز کنید. این شیر میتواند تا سه ماه در دمای منفی 17 درجه سانتیگراد و یا شش ماه در دمای خیلی پایین تر نگهداری شود.

بهترین شیر خشک برای نوزاد:

کمپانی های زیادی شیرخشک تولید می کنند که هرکدام هم انواع مختلفی دارد

شیرخشک نان (NAN) که دارای سه نوع نان 1، نان 2، نان 3 و نان اچ آ می باشد و همچنین آ ال 110، گیگوز، پری نان و نیدو محصولات شرکت نستله (Nestle) هستند.

شیر خشک آپتامیل اچ آ، آپتامیل 1 و 2 و 3 و آپتاکید از سری محصولات شرکت نوتریشیا می باشد.

از دیگر شیر خشک های معروف می توان از شرکت میلوپا نام برد که محصولات معروف آن ببلاک (Bebelac) نام دارد که شامل ببلاک 1،2،3 ، ببلاک کامفورت ، ببلاک بیبی جونیور می باشد.

از دیگر شیر خشک ها می توان به بیومیل که دارای 3 نوع یک تا سه برای سنین مختلف،بیومیل پلاس و لیدی میل است نام برد

سیمیلاک، تروویتال، هومانا و پدیاشور هم در بین نوزادان و مادرانشان محبوبیت زیادی دارند.