اگر باردار هستید، باید بدانید خوردن برخی ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل های گیاهی نیز خطرناک است. داشتن یک رژیم غذایی سالم و کامل همیشه مهم است، اما در طول دوره بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است. لازم است که خانم های باردار در طول دوره حاملگی از مولتی ویتامین ها استفاده کنند تا اگر دچار کمبود ویتامینی هستند جبران شود.

در این مقاله تجزیه و تحلیل می کنیم که مصرف مکمل ها در دوران بارداری بی خطر است و مکمل های دوران بارداری کدامند؟

مکمل های دوران بارداری

چرا در دوران بارداری مکمل مصرف کنیم؟

دریافت مواد مغذی مناسب در هر مرحله از زندگی مهم است، اما در دوران بارداری مهم تر است، زیرا شما باید هم خودتان و هم نوزاد خود را تغذیه کنید. بارداری نیاز به مواد مغذی را افزایش می دهد، نیازهای درشت مغذی به میزان قابل توجهی رشد می کنند. عناصر مغذی حاوی کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها هستند. به عنوان مثال، مصرف پروتئین باید از 0.36 گرم در هر پوند (0.8 گرم در هر کیلوگرم) وزن بدن برای زنان غیر باردار به 0.5 گرم در هر پوند (1.1 گرم در هر کیلوگرم) وزن بدن برای زنان باردار افزایش یابد.

به دلایل مختلف ممکن است لازم باشد از مکمل های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید، از جمله:

کمبود مواد مغذی: برخی از افراد ممکن است بعد از آزمایش خون، متوجه کمبود ویتامین یا ماده معدنی بشوند که به مصرف مکمل نیاز دارند. اصلاح کمبودها حیاتی است، زیرا کمبود مواد مغذی مانند فولات با نقایص مادرزادی مرتبط است.

محدودیت های غذایی: زنانی که رژیم های خاصی را دنبال می کنند، از جمله گیاهخواران و کسانی که دچار عدم تحمل غذایی و آلرژی هستند، ممکن است نیاز به مکمل ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشند تا از کمبود ریز مغذی ها جلوگیری کنند.

سیگار کشیدن: اگرچه اجتناب از سیگار برای مادران امری حیاتی است، اما کسانی که به سیگار کشیدن ادامه می دهند نیاز بیشتری به مواد مغذی خاص مانند ویتامین C و فولات دارند.

حاملگی چندقلویی: نیازهای ریز مغذی زنانی که بیش از یک نوزاد دارند، بیشتر از زنانی است که یک کودک دارند. مصرف مکمل اغلب برای اطمینان از تغذیه مطلوب مادر و نوزادان ضروری است.

تغذیه نامناسب: زنانی که غذاهایی را انتخاب می کنند که مقدار کمی مواد مغذی دارند ممکن است برای جلوگیری از کمبود نیاز به مکمل ویتامین و مواد معدنی داشته باشند. متخصصین زنان و زایمان توصیه می کنند که تمام افراد باردار از یک مکمل ویتامین قبل از تولد و اسید فولیک استفاده کنند. این امر برای پر کردن شکاف های تغذیه ای و جلوگیری از ناهنجاری های رشد در هنگام تولد توصیه می شود.

مکمل هایی که در دوران بارداری بی خطر محسوب می شوند

 1. ویتامین های قبل از تولد

ویتامین های قبل از تولد مولتی ویتامین هایی هستند که به طور خاص برای پاسخگویی به افزایش تقاضا برای مواد مغذی ریز در دوران بارداری تولید می شوند. این داروها قرار است قبل از بارداری و در دوران بارداری و شیردهی مصرف شوند.

 2. فولات

فولات یک ویتامین B است که در سنتز DNA، تولید گلبول های قرمز و رشد و نمو جنین نقش اساسی دارد. اسید فولیک فرم مصنوعی فولات است که در بسیاری از مکمل ها یافت می شود. توصیه می شود حداقل 600 میکروگرم (میکروگرم) فولات یا اسید فولیک در روز مصرف کنید تا خطر نقص لوله عصبی و ناهنجاری های مادرزادی مانند شکاف لب و نقص قلب کاهش یابد.

3. آهن

نیاز به آهن در دوران بارداری به طور قابل توجهی افزایش می یابد، زیرا حجم خون مادران حدود 45 درصد افزایش می یابد. آهن برای انتقال اکسیژن و رشد سالم کودک و جفت حیاتی است. کم خونی در دوران بارداری با زایمان زودرس، افسردگی مادر و کم خونی نوزادان همراه است. مصرف توصیه شده 27 میلی گرم (میلی گرم) آهن در روز را می توان از طریق اکثر ویتامین های قبل از تولد تأمین کرد.

 4. ویتامین D

این ویتامین محلول در چربی برای عملکرد ایمنی بدن، سلامت استخوان ها و تقسیم سلولی مهم است. کمبود ویتامین D در دوران بارداری با افزایش خطر سزارین، پره اکلامپسی، زایمان زودرس و دیابت حاملگی ارتباط دارد. میزان توصیه شده در حال حاضر ویتامین D در دوران بارداری 600 IU یا 15 میکروگرم در روز است.

5. منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که در صدها واکنش شیمیایی در بدن شما نقش دارد. نقش مهمی در عملکرد ایمنی، عضلات و اعصاب دارد. کمبود این ماده معدنی در دوران بارداری ممکن است خطر فشار خون مزمن و زایمان زودرس را افزایش دهد. برخی مطالعات نشان می دهد که مکمل منیزیم ممکن است خطر عوارضی مانند محدودیت رشد جنین و زایمان زودرس را کاهش دهد.