کراتین چیست؟

به بیان ساده کراتین ترکیبی‌ است که انرژی مورد نیاز عضلات را تامین می‌کند.کراتین در بدن انسان تولید میشود و در برخی‌ از مواد غذایی نظیر گوشت تازه نیز یافت میشود.کراتین در کبد، پانکرس و کلیه تولید میشود و توسط جریان خون به درون ماهیچه‌ها انتقال داده میشوند. هنگامی که کراتین به ماهیچه‌ها وارد میشود تبدیل به فسفوکراتین (کراتین فسفات) میشود.این ترکیب قدرتمند نیز در نهایت به سوخت اصلی‌ ماهیچه‌ها آدنوزین تری فسفات یا (ATP) تبدیل میشود.هنگام تمرین سطح (ATP) به سرعت کاهش می‌یابد مکمل کراتین باعث میشود که سطح (ATP) دوباره به حالت اول خود بازگردد.

مواد غذایی حاوی کراتین:

اگرچه کراتین به طور طبیعی در بدن انسان از آمینو اسید‌ها ساخته میشود اما نصف کراتین ذخیره شده درون بدن ما توسط مواد غذایی تامین میشود.کراتین در مواد غذایی نظیر گوشت گاو، سالمون و ماهی‌ تن یافت میشود.هر پوند از این گوشت‌ها حاوی ۲ گرم کراتین می‌باشد.کراتین نسبت به گرما بسیار حساس می‌باشد.در هنگام پخت و پز در واقع بخش اعظمی از کراتین موجود در مواد غذایی از بین میرود.

کراتین و عملکرد ورزشی:

به خاطر اینکه کراتین باعث میشود که شما سخت تر و با مدت طولانی‌ تر تمرین کنید فشار تمرینات شما در کل افزایش خواهد یافت.افزایش فشار تمرینات باعث میشود که بدن خود را با آن وفق دهد و مجبور به رشد عضلات میشود.

کراتین و افزایش حجم عضلات:

افزایش حجم عضلات بدون شک یکی‌ از مهمترین تاثیرات آنابولیک کراتین می‌باشد که در مورد آن همیشه بحث و گفتگو وجود دارد. مصرف مکمل کراتین باعث میشود که سلول‌های ماهیچه ای‌ با جذب آب متورم شوند.این تورم همراه با دم عضلانی همراه میشود که حس خوبی‌ را به فرد میدهد.از طرفی‌ دیگر این تورم باعث تحریک بیشتر سلول‌ها به ساخت مواد حیاتی بیشتر و پروتئین‌های آنزیمی میشود.

به عنوان یک آنتی اکسیدان کراتین میتواند باعث پاکسازی رادیکال‌های آزاد، بهبود غشای سلول‌های ماهیچه ای‌ و رشد و ترمیم سلول‌های ماهیچه ای‌ به طور کارامد تری شود.کراتین میتواند از اسیدی شدن ماهیچه‌ها جلوگیری کند.هنگامی که (PH) بدن نا متعادل باشد خستگی‌ عضلات به سادگی‌ رخ خواهد داد.کراتین میتواند مقدار کلسیم موجود در سلول‌های ماهیچه ای‌ را تنظیم کند و به سطح مطلوب برساند که این امر باعث انقباض صحیح ماهیچه‌ها میشود.کمبود کراتین میتواند باعث کمبود کلسیم شود که نتیجه آن کاهش عملکرد شما می‌باشد.

مکمل کراتین میتواند ۱۰-۱۵% باعث افزایش قدرت و میتواند تا ۱۰ پوند باعث افزایش عضلات شود.به خاطر محبوبیت این مکمل، کراتین با قیمت بسیار مناسبی عرضه میشود و همیشه جز مکمل‌های اصلی‌ هر بدن سازی بوده است.کراتین در انواع مختلف نظیر پودر، قرص و فرم مایع آن یافت میشود.به خاطر محبوبیت زیاد کراتین به شکل پودر معمولا این مکمل در طعم‌های مختلف عرضه میشود.

کراتین با افزایش حجم عضلات به قدرتمند تر شدن آن کمک می‌کند.با افزایش حجم عضلات در واقع قدرت شما افزایش خواهد یافت و در نتیجه عضله‌ سازی شما بیشتر خواهد شد.

کراتین میتواند باعث عدم تاثیر گذاری اسید لاکتیک در عضلات شود و باعث میشود که عضلات دیرتر خسته شوند.این امر نیز باعث میشود که شما بتوانید تمرینی طولانی‌تر و سخت تر را داشته باشید.