هر روز میلیاردها نفر برای بیدار شدن از خواب، یا گذر از شیفت شب یا برای رفع خستگی بعد از ظهر به کافئین اعتماد می کنند. در واقع، این محرک طبیعی یکی از مواد رایج در جهان است که استفاده می شود. درباره کافئین اغلب به دلیل تأثیرات منفی آن بر خواب و اضطراب صحبت می شود. با این حال، مطالعات همچنین گزارش می دهند که فواید مختلفی برای سلامتی دارد. در ادامه کافئین چیست و آیا برای سلامتی مفید یا مضر است؟ را خواهیم گفت.

کافئین چیست؟

کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در گیاهان چای، قهوه و کاکائو یافت می شود. این ماده با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی، به شما کمک می کند تا هوشیار بمانید و از بروز خستگی جلوگیری کنید. امروزه، 80٪ از جمعیت جهان هر روز یک محصول کافئین دار مصرف می کنند و این تعداد برای بزرگسالان در آمریکای شمالی تا 90٪ افزایش می یابد.

کافئین پس از مصرف، به سرعت از روده وارد جریان خون می شود. از آنجا، به کبد می رود و به ترکیباتی تقسیم می شود که می توانند عملکرد اندام های مختلف را تحت تأثیر قرار دهند؛ تأثیر اصلی کافئین بر روی مغز است. این عملکرد با جلوگیری از اثرات آدنوزین، یک انتقال دهنده عصبی است که باعث آرامش مغز و احساس خستگی در شما می شود. به طور معمول، سطح آدنوزین در طول روز جمع می شود و باعث خستگی بیشتر شما می شود و می خواهید بخوابید. کافئین بدون اتصال به گیرنده های آدنوزین در مغز به شما کمک می کند تا بیدار بمانید. این اثرات آدنوزین را مسدود می کند و منجر به کاهش خستگی می شود. همچنین ممکن است سطح آدرنالین خون را افزایش داده و فعالیت مغزی انتقال دهنده های عصبی دوپامین را افزایش دهد. این ترکیب بیشتر مغز را تحریک می کند و باعث حالت تحریک، هوشیاری و تمرکز می شود.

کافئین چیست و آیا برای سلامتی مفید یا مضر است؟

چه غذاها و نوشیدنی هایی حاوی کافئین هستند؟

کافئین به طور طبیعی در دانه ها، آجیل ها یا برگ های گیاهان خاص یافت می شود. سپس این منابع طبیعی برای تولید غذاها و نوشیدنی های کافئین دار برداشت و فرآوری می شوند. در اینجا مقدار کافئین مورد انتظار برای هر وعده 8 اونس (240 میلی لیتر) برخی نوشیدنی های معروف را آورده ایم:

  • اسپرسو: 240–720 میلی گرم
  • قهوه: 102–200 میلی گرم
  • نوشیدنی های انرژی زا: 50-160 میلی گرم
  • چای دم کرده: 40–120 میلی گرم
  • نوشابه: 20-40 میلی گرم
  • قهوه بدون کافئین: 3 تا 12 میلی گرم
  • نوشیدنی کاکائویی: 2-7 میلی گرم
  • شیر شکلات: 2-7 میلی گرم

همچنین می توانید کافئین را در برخی از داروهای تجویز شده یا بدون نسخه مانند داروهای سرماخوردگی، آلرژی و درد پیدا کنید. همچنین یک ماده رایج در مکمل های کاهش وزن است.

چندین فواید سلامتی قهوه

  1. محافظت از کبد: قهوه ممکن است خطر آسیب کبدی (سیروز) را تا 84٪ کاهش دهد. این ممکن است پیشرفت بیماری را کم کند و خطر مرگ زودرس را کاهش دهد.
  2. طول عمر: نوشیدن قهوه ممکن است خطر مرگ زودرس را تا 30٪ کاهش دهد، به ویژه برای زنان و افراد مبتلا به دیابت.
  3. کاهش خطر ابتلا به سرطان: نوشیدن 2-4 فنجان قهوه در روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 64٪ و خطر سرطان روده بزرگ را تا 38٪ کاهش دهد.
  4. محافظت از پوست: مصرف 4 فنجان یا بیشتر قهوه کافئین دار در روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را 20٪ کاهش دهد.
  5. خطر ابتلا به MS را کاهش می دهد: در نوشیدن قهوه ممکن است 30٪ کمتر خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) داشته باشد.
  6. پیشگیری از نقرس: نوشیدن منظم 4 فنجان قهوه در روز ممکن است خطر ابتلا به نقرس را در مردان 40٪ و در زنان 57٪ کاهش دهد.
  7. سلامت روده: مصرف 3 فنجان قهوه در روز تا 3 هفته ممکن است میزان و فعالیت باکتریهای مفید روده را افزایش دهد.

به خاطر داشته باشید که قهوه حاوی مواد دیگری است که باعث بهبود سلامتی می شوند.